Waar veel restaurateurs proberen de keuken nog een beetje draaiend te houden, stort de bijbehorende wijnvraag vaak dramatisch in. Wijnspeciaalzaken en online wijnbedrijven daarentegen draaien goede omzetten en ook de wijnen van de retailers knallen de winkels uit. Ondertussen probeert de brancheorganisatie KVNW te helpen waar het kan.
tekst Hans van de Meeberg

glazen

‘Elke week hebben we crisisberaad met ons Dagelijks Bestuur, vertelt Peter van Houtert de voorzitter van de KVNW. ‘Niet alleen de horeca wordt getroffen maar de hele keten komt door de sluiting in de problemen.’ Volgens cijfers van de Europese Commissie daalt de wijnconsumptie in Europa dit seizoen (aug 2019 – juli 2020) met zo’n 8%. Naar schatting 1 miljard flessen liggen onverkocht in de kelders van de producenten en de Franse branche-organisatie Vigneron Indépendant (7.000 leden) spreekt over een omzetverlies van 90%!

‘Als brancheorganisatie kun je wel wat druk zetten of helpen. Samen met ons lid Ahold hebben we de exportstop van Zuid-Afrika tot tweemaal toe kunnen opheffen. Nu wordt er weer geleverd aan ons land. Daarnaast hebben al onze leden geadviseerd om bij problemen ook gewoon in gesprek te gaan met de producenten. In goed overleg tussen partijen is er altijd wat mogelijk, ook een wat langere betaaltermijn’, stelt hij. ‘Zeker als je altijd aan je betaalverplichtingen voldaan hebt. Momenteel draaien de wijnspeciaalzaken een topomzet, vooral degenen die er een goed werkende webshop bij hebben. Maar heb je een winkel en ben je erg afhankelijk van de horeca of van ondersteuning met faciliteiten op bruiloften en partijen, dan heb je ook een probleem.’

Bij Verbunt Verlinden, het bedrijf van Van Houtert, is er gelukkig een goede spreiding. ‘Naast goed werkende webshop (wijnkring.nl) leveren we aan wijnspeciaalzaken en ook aan de retailers. Het verlies van onze omzet van de horeca maken we deels goed in de andere kanalen. Dus bij ons valt de pijn gelukkig mee. Maar als ik een tip mag geven aan mijn collega’s: ik zou nu toch bezoeken van horeca gaan plannen. Niet zo binnen vallen, maar netjes vooraf een afspraak maken en je houden aan de regels van het RIVM. Dat is niet zo moeilijk en er is nu ruimte zat in de restaurants. Als je wacht tot na 1 juni ben je zeker te laat’, zo besluit hij.

Peter van Houtert

Peter van Houtert

Vivino

‘We waren vóór de crisis al niet slecht bezig’, vertelt Hans Koomen, country manager Nederland en België voor Vivino. ‘Maar corona is echt een versneller voor Vivino. Het lijkt wel dat hoe vaster de lockdown is, hoe meer er online wordt verkocht.’ Vivino Nederland heeft, om meer consumenten gebruik te kunnen laten maken van de site, de drempel van het ‘boodschappenmandje’ verlaagd van een bestelling van € 75 naar € 25. ‘Onze focus, ook in de andere landen, ligt op het helpen van de wijnindustrie. Veel horeca-importeurs en producenten willen nu met ons samenwerken. We hebben het aantal partner-webshops uitgebreid naar 50 en dat zullen er nog meer worden. Inmiddels zijn er tussen de 20 en 25.000 verschillende wijnen beschikbaar bij Vivino.’ Hans geeft aan dat het elke dag weer een uitdaging is om alles in goede banen te leiden. ‘We hebben een kleine organisatie, dus goed overleg tussen de verschillende landenorganisaties is key! Bovendien voeren we nu veel meer gesprekken met importeurs en producenten. Tel daar eens de opschaling van de logistieke operatie bij op en je komt elke dag tijd tekort.’

vivino

Glandorf en Thijs

Hubert Thijs van Glandorf en Thijs is verheugd dat hij gisteren weer een eerste horecabestelling had ontvangen. ‘Na lange tijd heeft een restaurant weer eens besteld bij ons’, vertelt hij. ‘Naast horecaklanten hebben we een winkel met een echte buurtfunctie, met een klantenkring die normaal vaak onderweg is. Door Corona nu even niet en we merken dat onze klanten meer wijn drinken en, zeker als ze wat uitgebreider koken, ook betere wijnen drinken. Onze omzet in de horeca is zo goed als helemaal verdampt, de extra sales in de winkel maakt dit niet goed.’ Hubert importeert zelf veel wijnen en merkt dat ook die hard worden geraakt. ‘Ik had vorige week nog Jasper Wickens van Swerwer (Swartland, Zuid-Afrika) aan de lijn. Daar mocht eerst wijn niet meer lokaal verkocht worden, en tot overmaat van ramp ging daarna ook de export dicht. Met als gevolg overlopende warenhuizen, terwijl de nieuwe jaargangen er ook aankomen. Maar gelukkig is de ban op export er nu vanaf.’ Hubert verwacht overigens niet dat de prijzen van wijn zullen dalen door de grote voorraden. ‘Wij zullen in ieder geval nooit om korting vragen bij onze producenten. Wij respecteren de prijslijsten altijd en zullen dat nu zeker ook doen.’

panel proevers

Het proefpanel uit de video’s ‘Wijn op de 1,5m lijn’ van Studio Sebas

3 wijnhandelaren

De drie wijnhandelaren uit de video’s ‘Wijn op de 1,5m lijn’ van Studio Sebas: Mattijs Koornneef (Enoteca Sprezzatura), Olle Swets (De Wijnwinkel) en Bart Roos (Wine & Roses)

‘Zoom’-proeverij

Op initiatief van Oda van Stekelenburg is er in coproductie met Italent, de Italiaanse wijnschool en Studio Sebas een serie van drie video’s gemaakt over hoe een paar kleine Amsterdamse wijnwinkels en importeurs zich door de coronacrisis slaan. Een panel van drie wijnexperts proeft en omschrijft Italiaanse wijnen van elke winkel. Die wijnen worden vervolgens ook in een speciale doos aangeboden in de winkels. Een van de deelnemers is Wine & Roses, het bedrijf van Bart Roos dat begin mei zijn vijfjarige jubileum vierde. ‘Normaal zouden we dat event van een weekend lang wijnproeven met producenten en journalisten doen. Nu hebben we gekozen voor een ‘zoom’-proeverij met een van onze Duitse producenten, Bettina Schumann, Harold Hamersma en mijzelf. Al onze klanten konden deelnemen’, vertelt hij. Het online event werd door zo’n 50 klanten bezocht. ‘Het grappige is dat veel klanten ook online bleven ‘hangen’ net zoals in de winkel!’ (De video’s zijn hier te zien.)

Wijn op Dronk

Arend-Jaap van der Lely van het Haagse wijnimportbedrijf Wijn op Dronk heeft ook het roer moeten omgooien. ‘Het is wel vreemd. Ik was woensdag voor de lockdown nog in Beaune voor een kleine proeverij en bemerkte daar al een beetje rare sfeer. Vrijdag leverde ik nog wat wijnen aan een restaurant in Amsterdam. Toen ging op 15 maart de horeca helemaal op slot en schrokken we nogal. Onze business is voor meer dan 80% afhankelijk van de horeca.’ Het bedrijf heeft de schok eerst even laten inwerken en is aan het inventariseren geslagen om te bepalen wat te doen. ‘We hebben ons plan voor een consumentenwebshop versneld. Maar dat is wel een heel andere tak van sport. Welke vervoerders gebruik je, hoe verpak je de wijn en dan merk je dat het bij die bedrijven momenteel echt spitsuur is.’
De website maakt ook bij Wijn op Dronk de gemiste omzet van de horeca niet goed, maar verzacht wel de pijn. ‘Het leuke hiervan is de contacten met de consumenten, dat hebben we normaal niet. Maar onze focus zal altijd de horeca blijven.’ Inmiddels heeft Arend-Jaap de webshopoperatie aardig op orde en is hij bezig om afspraken te maken met zijn producenten over kleinere leveringen. ‘Onze contacten met de wijnproducenten zijn warm, maar daar hebben ze het erg moeilijk. Transport is soms lastiger. We maken gebruik van combinatiepallets en groupage, dat moet maar net beschikbaar zijn. Dus je moet rekenen op langere logistieke termijnen. Het voordeel van nu is dat zelfs producenten die voorheen onbenaderbaar waren aan ons willen verkopen.’

AJ vd Lely

Arend-Jaap van der Lely (Wijn op Dronk)

Wijnimport J. Bart

De omzet van Henk Bart, directeur van Wijnimport J. Bart, is voor 100% afhankelijk van de horeca. ‘Natuurlijk denken we mee met onze restaurateurs. Met veel van hen hebben we jarenlange relaties. Een deel van onze klanten heeft (tijdelijk) uitstel gevraagd. Maar bij veel van hen zie je toch dat ze keurig hun rekening betalen. Een paar ondernemers zijn gestopt en vragen ons de wijnen terug te halen en dat doen we natuurlijk.’ Over april is de omzet van het bedrijf zo’n 10% van de reguliere omzet waarvan slechts 5% van de actieve horeca. Ook Bart vindt de uitdagingen waarmee de horeca te maken krijgt wel zorgelijk. ‘Hoe ga je dat dan doen? Gastvrijheid is zo bepalend voor ons vak, dat is op afstand bijna niet te doen. Nog even los van de gevolgen voor het rendement van minder couverts tegen dezelfde kosten.’
Bij Bart zelf wordt de podcast met wijnproducenten, waarvan inmiddels de vierde is verschenen, veel beluisterd en staat de blik op de toekomst. ‘We gaan starten met het toezenden van samples van nieuwe jaargangen en nieuwe wijnen. Bovendien gaan we speciale wijnpakketten aanbieden voor het personeel van de restaurants.’

Anfors Imperial

Wijnimporteur Anfors Imperial gaat daarbij nog verder en heeft ruimte op zijn consumentenwebsite ingeruimd om zijn restaurantklanten extra te ondersteunen. ‘Onze operationele webshop voor consumenten, overigens nooit onze core business, werkt prima. Met onze logistieke operatie kunnen we de wijn, geheel volgens de RIVM-normen, ook direct bij de consument thuis brengen. Toen bijna al onze business bij de horecasluiting wegviel was onze focus, heel kort even, eerst intern. Hoe blijven we met elkaar werken en is er nog wel werk?’, zo vertelt Hans Bijvoets van Anfors Imperial. ‘Dat bracht ons bij het idee om samen met onze restaurantklanten hun favoriete Anfors-wijnen te gaan verkopen aan gasten. Zij kennen hun gasten natuurlijk het beste en schenken onze wijnen in arrangementen of staan op de wijnkaart. Zodat er ook voor gasten een stukje herkenning is. Elk restaurant heeft een aparte pagina met één of meer eigen samengestelde wijndozen. Met daarnaast nog ruimte om een beetje achtergrond over het restaurant en de keuken te vertellen. Dat is een mooie win-winsituatie. Waarbij wij natuurlijk een deel, 25%, van de via de restaurants gerealiseerde omzet afstaan aan het restaurant. Zo dragen we ook iets bij; passend bij ons en het restaurant.’
Inmiddels promoot Anfors Imperial de wijnselecties van restaurants als De Treeswijkhoeve, Fitzgerald, De Leuf, Codium en nog een 20 tal andere restaurants.

de leuf en anfors

Je favoriete restaurantwijnen bestellen