tekst Hans van de Meeberg
Van Volkswagen naar parttime importeur
Bart Roos werkte als servicemanager bij Volkswagen & Audi, had een Duitse vriendin en kwam daardoor heel vaak in Duitsland. Bij zijn etentjes daar – hij houdt van lekker eten – ontdekte hij de kwaliteit van de Duitse wijnen. ‘Wijn in een lichte en frisse stijl met zuren waar ik heel erg van hou. Ik kwam bij een zoektocht naar wijnen in Nederland erachter, da’s nu zo’n 12 jaar geleden, dat deze wijnen helemaal niet makkelijk te koop waren. Dus ik dacht: laat ik zelf gaan importeren, dat is een niche, bijna niemand doet dat nog. Zo is het allemaal begonnen.’
Gewoon even binnenlopen
Al snel liep Bart tegen de grenzen van zijn eigen kunnen aan. ‘Een fulltime baan en serieus met wijn bezig zijn was geen combinatie voor mij. In het begin ben ik gewoon restaurants binnen gelopen om mijn wijnen aan de man of vrouw te brengen. Achteraf een mooie leerschool maar weinig efficiënt.’
Via via kwam hij in aanraking met Cathy Moerdijk, die net met Well of Wine was begonnen. ‘Ik was net op zoek naar een winkelpand om serieus met mijn droom, een eigen wijnwinkel, verder te gaan en dus afscheid van mijn vaste baan te nemen. Dat pand vond ik in 2015 in de Van Woustraat (de Pijp in Amsterdam) en via Cathy en het net gestarte Well of Wine kon ik mijn Duitse assortiment verder aanvullen met biologische wijnen uit andere landen.’
Verder dan alleen Duitsland
In eerste instantie, bij opening van zijn wijnwinkel Wine & Roses, nam Bart naast zijn eigen Duitse wijnen de rest van het assortiment bij Well of Wine af. Inmiddels koopt hij ook bij andere importeurs. ‘Mijn liefde voor Duitse wijnen is er nog steeds en ik heb de afgelopen jaren mijn assortiment Duitsland behoorlijk kunnen uitbreiden. Maar daarnaast importeer ik ook steeds meer wijnen uit andere landen zoals Spanje, Frankrijk, Italië en zelfs Georgië. Zo is door de jaren heen mijn aandeel eigen import van 20 naar 60% gestegen.’ Importeurschap inclusief het leveren aan horeca in combinatie met een eigen winkel is niet makkelijk, vindt hij. ‘Mijn verzorgingsgebied is Amsterdam, daarbuiten is het geen doen. Maar ik ben zelf de buitendienst en daarnaast een van de drie personeelsleden in mijn drukke winkel. Het tijdvak waarin je restaurants kunt bezoeken is vrij klein. Op sluitingsdagen en veelal tussen 14 en 17 uur, net wanneer de winkel ook druk is. Ik merk dat de concurrentie groot is. Koude acquisitie, zoals ik in het begin deed, werkt niet. Je moet eigenlijk continu aan je netwerk werken, en op veel plekken komen waar je kandidaat-klanten ook zijn en dat is best wel eens lastig.’
Grote of kleine importeur
Wine & Roses is een kleine importeur en Bart Roos importeert alleen wijnen die hij in zijn winkel kan verkopen. ‘Grappig is dat er meer concurrentie van grote importeurs is dan van kleine importeurs. Ik probeer altijd wel de verwachtingen bij mijn producenten duidelijk te krijgen. Als die te hoog blijken te zijn, dan hebben we geen lange relatie met elkaar. Maar toch krijg je soms te maken met een productent die overstapt naar een andere, vaak grotere importeur. Zo had ik net voor corona een Portugees wijnhuis geworven. Tijdens de pandemie gingen de winkelverkopen door het plafond en daarmee ook de sales van deze producent. Na opening van de restaurants werd het weer normaler, waardoor ze op zoek gingen naar een andere, grote importeur. Maar daar krijg je niet altijd alle aandacht, merkten ze. Dus inmiddels zijn ze weer terug bij mij. Als kleine importeur heb je het voordeel dat je veel meer aandacht kunt geven aan een producent en toch makkelijker dan een grote importeur bij de nieuwe hippe restaurants binnenkomt.’
Barts Duitse favorieten
Barts hart ligt nog steeds in Duitsland. ‘Alhoewel ik ook een grote fan ben van Bettina Schumann uit de Kaiserstuhl – ze maakt mijn huiswijnen, gaat mijn hart naar de burgunders van Matthias Höfflin en de rieslings uit de Pfalz van Sankt Annaberg door Victoria Lergenmüller, die een fantastische prijs-kwaliteitverhouding hebben.’
Wine & Roses, Amsterdam, 020-3373042