Het was feest deze week in Reims. Régis Camus werkt 20 jaar bij Piper-Heidsieck en dat moest –uiteraard bruisend- gevierd worden. Proefschrift was aanwezig. Cécile Bonnefond, presidente van Piper-Heidsieck, roemde Camus door hem te vergelijken met hun prime Champagne “Rare”, wat zeldzaam betekent. Bonnefond: “Régis is zeldzaam en uniek, zelden heeft iemand in een champagnehuis zoveel soorten champagnes in 20 jaar op de markt weten te brengen”.

Wie bij Piper-Heidsieck een klassiek Frans chateau verwacht heeft het mis, de beroemde Franse architect Jacques Ferrier, die ook het Frans paviljoen voor de World Expo in Shanghai ontwierp, was verantwoordelijk voor een eigentijds ontwerp. Hierin komen veel tinten voor die verwijzen naar de kleuren van champagne.

Camus leidde zijn gasten zelf door een zes gangen diner waarbij de Cuvées “Rare” 2002, 1999, 1998, 1990, 1988, 1985, 1979 en 1976 werden geschonken. De oudere jaargangen bewezen dat deze champagnes prima voor langere tijd bewaard kunnen worden. Eén van de gasten vertelde hoe hij de 1979 laatst in een Parijse wijnbar voor 1.470 euro op de kaart had zien staan.

Een Marilyn Monroe ‘look-alike’ kwam optreden, de echte Marilyn zong immers ooit dat zij elke dag wel met Piper-Heidsieck kon opstaan. Tijdens het diner waren met name de gemarineerde Noorse kreeft met kaviaar, en de duif van ‘Chez Mieral’ in Bresse het meest opvallend. De “Rare” 1976 werd geserveerd bij  gebakken ananas.

Camus heeft acht jaargangen “Rare” op zijn naam staan. Zijn geheime recept verklapte hij niet maar de Pinot Noir en Chardonnay moeten afkomstig zijn van bepaalde stukken wijngaard in de Montagne de Reims.

Camus liet proeven dat de champagnes van voor 1990 meer onder invloed van specerijen staan. De reden daarvoor was volgens hem dat de champagnes van voor die tijd aan malolactische gisting deden om zuren te doen verminderen. Sindsdien is dat niet meer het geval.

Champagne staat op de thuismarkt Frankrijk (50% totale afname) en de rest van Europa onder druk. Gelukkig zijn er dan ook landen als Nigeria waar de champagne consumptie de laatste 10-15 jaar uit het niets tot 1 miljoen flessen is gegroeid.

Drie jaar geleden kocht luxe artikelen producent EPI van Christopher Descours Piper-Heidsieck. Descours vertelde Piper-Heidsieck overgenomen te hebben omdat hij veel potentie in het Huis ziet. Zo behoort het Huis in veel landen tot de top 3-4 van meest verkochte champagnes, en heeft het een grote internationale spreiding van afzetmarkten. Voorts stond de stijl van het Huis hem aan: structuur, fruitig en fris. Tijdens het diner en een aparte proeverij de volgende dag proefde ook Descours de oudere jaargangen voor het eerst. Het programma werd afgesloten in de historische bibliotheek van SciencesPo in Reims waar Camus’ creaties Rosé Sauvage, Cuvée Sublime en Essentiel Cuvée Brut werden geserveerd.