JRO, de “Organization to Promote Japanese Restaurants Abroad”, presenteert samen met The Wine & Food Association een speciaal programma waarvoor restaurants in de Randstad zich kunnen inschrijven. Diverse restaurants in het Chinese Shanghai deden eerder dit jaar al mee aan een vergelijkbaar programma maar nu zet dit bijzondere project voet op Nederlandse bodem. Voor de restaurants betekent het dat zij een box met Japanse ingrediënten krijgen waarmee zij aan de slag kunnen. Doel is om met Japanse ingrediënten en smaakstoffen een nieuw menu te ontwikkelen. Te denken valt aan Wagyu vlees maar Japan is rijk aan een grote diversiteit aan verrassende ingrediënten. De resultaten worden gefotografeerd en beoordeeld. Voor de gasten betekent het dat zij de Japanse keuken op een ander niveau kunnen leren kennen, dit keer niet de ‘teppan yaki’ of traditionele ‘kaiseki’ gerechten maar een eigentijds mix van Europese en Japanse cuisine. Circa 50 restaurants kunnen hieraan meedoen. Om de Japanse producten letterlijk meer op de kaart te zetten zullen de “Organization to Promote Japanese Restaurants Abroad” en het Kochi Prefectuur, een Japanse regio waar veel ‘fine food’ producten vandaan komen, beiden een stand op Wine Professional 2014 hebben om zich aan u te presenteren. Tevens zullen er op Wine Professional 2014 enkele masterclasses gepresenteerd worden, o.a. speciaal voor de participerende restaurants. Hierdoor kunnen de chefs en sommeliers extra kennis opdoen over de toepasbaarheid van de Japanse ingrediënten.

JRO(mark)klein voor site

De inschrijving voor restaurants die aan dit programma willen meedoen is geopend: meer info via info@proefschrift.nl. Voor consumenten en restaurantgasten zal het speciale thema ‘Japan’ tussen 15-23 februari 2014 plaatsvinden in de deelnemende restaurants.