Op de eerste dag van Wine Professional bezochten 25 veelal jonge studenten van de Academie voor Gastronomie de beurs. Samen met Peter Klosse en docente Anja Vondenhoff namen de leerling gastronoom-sommeliers eerst deel aan een uitermate boeiend college van oenoloog en hout-specialist Philip Fezas , om vervolgens de vloer op te gaan. – Mariëlla Beukers
Zij kregen daarbij van Jan van Lissum een opdracht mee: zoek de witte, rode of mousserende wijn die je het beste vindt, in de prijscategorie onder de 10 euro, en presenteer die vanmiddag om half vier aan je medestudenten en aan je docenten. Met deze opdracht wilde The Wine & Food Association op zoek naar de smaak van de jeugd, al is dat in dit geval natuurlijk de smaak van de reeds in wijn geïnteresseerde jeugd, niet van het ‘grote publiek’. In groepjes van drie à vier gingen de dames en heren op pad. Opvallend gegeven: meer groepjes kozen voor het gaan proeven van wit, vanwege de grotere toegankelijkheid, zoals zij later uitlegden.
Brede inzetbaarheid
Een zeer diverse reeks wijnen passeerde om half vier de revue. Van een riesling sekt van Benedikt Kiebel (Mosel) tot een bourgogne aligoté van Domaine Rougeot, en van de Birtokbor van Heimann (een cuvée van cabernet franc, merlot en kékfrankos) tot een monastrell van Juan Gíl (Jumilla). Na proeven van de witte wijnen bleek vooral de Éclat de Silex van Domaine Michaud (Touraine Chenonceaux) bij zowel studenten als docenten favoriet. Deze uitstekende sauvignon blanc werd verkozen vanwege zijn ‘spanning, complexiteit, zijn frisse zuren en kracht. De wijn is in te zetten zowel als aperitief als bij een groot aantal gerechten.’ Datzelfde argument – brede inzetbaarheid – kwam bij meerdere teams voor, evenals ‘complexiteit’.
Diverse studenten kozen bovendien voor buitenbeentjes in de wijn: de aligoté van Rougeot bijvoorbeeld, ‘omdat veel aligoté zo’n slechte naam heeft en deze het tegendeel kan bewijzen’, of de marsanne van Louis Chèze (Rhône), vanwege zijn ‘niet-alledaagsheid’. Veilige keuzes werden weinig gemaakt, of het moet de grüner veltliner van Fetzinger (Kamptal) zijn, met zijn ‘leuke zoetje, dat veel klanten zal aanspreken’. Maar gevraagd te kiezen tussen een Riesling Deidesheimer Herrgotsacker van Georg Mossbachter (Pfalz) of de genoemde Fetzinger, koos tweederde van de studenten toch voor de complexiteit en de spanning van de riesling, niet voor het zoetje van de grüner veltliner. Tot slot was ook ‘prijs-kwaliteit’ een argument dat niet vergeten werd. Om die reden werd bijvoorbeeld de riesling sekt gekozen.
Deze verrassingsopdracht op Wine Professional levert uiteraard nog geen doortimmerde studie naar de smaak van jonge sommeliers; het toont echter wel de inzet van de jeugd en de bereidheid te leren, te ontdekken en buiten gebaande paden te treden. The Wine & Food Association zal de komende tijd vaker aandacht aan het thema ‘Smaak van de jeugd’ besteden.