Volgens Ignacio López de Carrizosa, exportdirecteur van de Grupo José Estévez Wines & Spirits, is de situatie in het sherrygebied nog altijd bijzonder gecompliceerd. Sherry verloor een flink marktaandeel, niet alleen in Nederland. Maar de zaken staan er nu écht beter voor.
tekst Louis Janssen
Hij vertelt erover tijdens de voorbereiding op de proeverij die hij namens het huis Valdespino gaf op Wine Professional, samen met Jacobus Boelen, een oude bekende in de Nederlandse wijnwereld die tegenwoordig weer onder eigen naam opereert.
‘Eigenlijk moeten we vooral naar de toekomst kijken. Het is belangrijk dat de mensen de nieuwe werkelijkheid gaan zien. Er zijn namelijk bijzondere, positieve ontwikkelingen gaande. Sherry is te lang een soortnaam geweest, een wijn die voor de meeste consumenten maar één gezicht kende. In Nederland was dat bovendien meestal ook nog de allereenvoudigste en goedkoopste variant. We zien echter dat de consument verandert. Er ontstaat daardoor meer vraag naar de betere wijnen, ook bij sherry’s. In de groep van 25 tot 55- jarigen kiezen mensen vaker een sherry, niet uit pure kennis, maar vooral omdat ze die wijnen gewoon willen drinken. Die trend is internationaal. VS, Duitsland, UK, Scandinavië.
We bieden met Valdespino een mooie serie aan, met allerlei variaties in stijlen, zoals de VOS en VORS of de La Guita. Deze manzanilla exporteren we, sinds de overname in 2007, met veel succes. Ook in Nederland groeit het. La Guita met Hollandse Nieuwe, hoe veel beter wil je het hebben.’
‘La Guita met Hollandse Nieuwe, hoe veel beter wil je het hebben?’
Copa Jerez
López de Carrizosa roemt de Copa Jerez. ‘Die is erg belangrijk gebleken voor het image van sherry. De internationale chefs en sommeliers tonen hiermee aan dat de combinaties van sherry en gerechten heel breed en oorspronkelijk kunnen zijn. Het is een gebeurtenis waarmee we vooral ook de jongere generaties op het spoor zetten van de betere sherry’s. Maar kijk ook naar andere ontwikkelingen. In het begin deden we er sceptisch over: in de VS startte iemand met sherrycocktails. Al snel bleek het een uitstekende, nieuwe manier te zijn om juist jónge mensen te bereiken. En kijk naar het succes van de Inocento Fino. Er is ook bij ons een droge palomino, met een laag zuurgehalte en veel mineraliteit, de Ojo de Gallo van 12%. Die maken we van de wijngaard Macharnudo Alto, om meer terroir in de wijn te krijgen. Of proef onze zeldzame (500 flessen van 37,5cl) Single Cask Palo Cortado 2000, ook uit de Macharnudo Alto, een vintagesherry uit onze serie kleine aantallen. Verantwoordelijke daarvoor is onze technisch directeur Eduardo Ojeda. Mensen kennen hem wellicht ook van zijn samenwerking met Jesús Barquín. Sherry komt er echt wel bovenop.’
Jacobus Boelen, Zoetermeer, 079-3634800