tekst Hans van de Meeberg
De Prins is een Prinses geworden
Wijn is bij Simon Wijers van De Prins van Terbregge zo’n beetje zijn tweede natuur. Dat is niet alleen te zien aan zijn wijnkaart – meer dan 500 flessen per glas – maar ook aan alle (wijn)activiteiten, zoals de wijnclub ‘Le Petit Prince’, al ruim voor de crisis begonnen. De tijdelijke sluiting van het restaurant is geen reden om stil te zitten vindt Simon. ‘We waren al bezig met een zusje van de Prins, de Prinses van Terbregge, om een duidelijker onderscheid te maken tussen het restaurant en onze wijninkoop. Zo hebben we al een paar jaar een eigen Cloches & Toques cuvée, het afgelopen jaar zelfs een vat uit elk gebied, en importeren we Domaine Tour Boisée uit de Minervois. De plannen voor de opening van een eigen wijnwinkel starten we nu alvast op in het restaurant, maar straks willen we dat zeker op een andere vaste locatie doen.’
Wijers kijkt ook zeker naar de prijsstelling. ‘Ik heb niet zoveel met al die wijnapps, maar we kijken wel degelijk naar de prijzen in de app en zorgen dat we altijd de beste prijs geven. Zo maak je het kopen in ons restaurant voor iedereen aantrekkelijk!’
‘De oude jaargangen zetten we direct weg in de koopjeshoek van onze winkel, en straks online’
De Cave van restaurant Arles
Een gesprek tussen Pierre Reynoud, de sommelier van Arles Amsterdam, en Kariem Hamed, van Le Vineur, leidde tot Cave Arles. ‘Naar een idee van Pierre’, vertelt Kariem. ‘Hij miste het contact met de gasten over wijn en wilde een soort ‘cave’ zoals je ook wel in Frankrijk ziet, waar restaurants in een kelder de wijnen van de kaart en meer verkopen.’ De Cave verkoopt alleen Franse wijnen van Le Vineur en heeft een aparte prijsstelling. ‘Prijzen zijn zo’n 4 tot 8 euro boven de online consumentenprijs. Dat is een faire prijsstelling als je kijkt naar advies en omgeving. Sommeliers snappen net iets meer van wine-pairing dan winkels’, stelt Kariem. ‘Ik hoop dat dit de opmaat kan zijn naar een nieuw soort blended model tussen wijnwinkel en restaurant als de horeca weer opengaat, met een sur place- en take-away prijs.’