Wijn, weg ermee. Drinkers doen aan zelfdestructie. Gezond wijndrinken is een illusie. Dat wordt ons aangepraat door verslaafden aan het Verdienmodel. Of het nou gaat om productie, handel of onderwijs. Naar die strekking gaat de Volkskrant in een recent bijlage-artikel te keer tegen wijnaanbieders, uitschenkers, verheerlijkers en zelfs matige drinkers. Het ‘industriële complex’ vaart er wel bij overeind te houden dat wijn ook positieve effecten op de gezondheid kan hebben. En die campagne ‘Wine In Moderation’(WIM) is niet meer dan camouflage voor het commerciële belang daarachter. ‘Verantwoorde alcoholconsumptie’ is een farce, uitgevonden door de handlangers van Het Kapitaal. Die interpretatie van het Volkskrantartikel heeft de polderlandse wijnwereld aardig laten steigeren. Onwaarheden, gebrek aan fatsoenlijk journalistiek wederhoor, argumenten op basis van uitsluitend ‘passend’ onderzoek in eigen straatje. Dat wordt de vrouw verweten die al enige tijd doorgaat voor de wijnhaatster van de Volkskrant, die in dit geval beter Volkskramp zou kunnen worden genoemd. Onder patronage van de hoofdredactie meet ze zich een vooringenomen houding aan die geen ruimte laat voor legitieme tegenspraak.
Verslavend
Zwalkend beleid. Want nog niet zo lang geleden hield Volkskrantcolumnist Wagendorp een lofzang op rode wijn. En wat te denken van de laudatio’s van wijn- en culinair schrijver Onno Kleijn, wiens creatieve wijntaal zo verslavend werkt op de wijnbeluste lezer? Moet die man nou het veld ruimen? Of mag-ie blijven omdat dat geheel past in het opportunisme van de commerciële krantendirectie?
Journalistiek bezien is het gewraakte wijnartikel een non-valeur. Het begint met het vooroordeel van de schrijfster dat wijn de kwaliteit van het bestaan ondermijnt. En daarbij zoekt ze overwegend een horde gretige jaknikkers, die in korte quotes hun autoriteit weer eens kunnen laten glanzen. Het artikel laboreert dus in hoge mate aan de onevenwichtigheid dat rijkelijk voorhanden contra-onderzoek wordt doodgezwegen. Bovendien is er sprake van onnauwkeurigheden in wat er aan ‘feiten’ wordt opgedist.
Gekleineerd
Opmerkelijk is dat de organisaties van wijnaanbieders, noch de verguisde horeca-uitschenkers, het sommeliergilde, het wijnonderwijs, de vinologen of de Masters of Wine hebben gereageerd op de manier waarop ze worden gekleineerd als collaborateurs van de duivel die Wijn heet. Terwijl er toch alle reden is om de schijnheiligheid van de Volkskrant eens stevig aan de kaak te stellen. Denk ook maar eens aan die eigen wijnwinkel voor lezers. Of aan de verkoopafdeling die er geen been in ziet tegen vette advertentietarieven wijnpiraten zelfs leugens te laten verkopen.
Vroeger kon je de krant ‘geen dag’ missen. Na dit incident als kiespijn.
