Interview met Johan Monard, Ad Bibendum

Het begon ooit met twee containers uit Chili. 20 jaar later telt het portfolio 800 exclusieve Wijnen uit 18 landen. Naar aanleiding van het jubileum van importeur Ad Bibendum interviewde Proefschrift Johan Monard, die het bedrijf runt samen met zijn broer Björn.
tekst Louis Janssen

H ij is pas terug van een wekenlange reis door onder andere Latijns-Amerika, waar hij de ene na de andere wijnboer bezocht. ‘Vaak zijn dat mensen die we al jarenlang kennen, maar ik bezoek ook potentieel nieuwe leveranciers. En ik krijg waardevolle tips van mijn Chileense vriend Petro Parra, een echt terroirmens en thuis in de hele wereld. Zo’n reis is altijd de moeite waard.’

Björn en Johan Monard

Björn en Johan (r) Monard

Björn en Johan Monard

Björn en Johan (r) Monard

Het begon ooit met twee containers uit Chili. 20 jaar later telt het portfolio 800 exclusieve Wijnen uit 18 landen. Naar aanleiding van het jubileum van importeur Ad Bibendum interviewde Proefschrift Johan Monard, die het bedrijf runt samen met zijn broer Björn.
tekst Louis Janssen

H ij is pas terug van een wekenlange reis door onder andere Latijns-Amerika, waar hij de ene na de andere wijnboer bezocht. ‘Vaak zijn dat mensen die we al jarenlang kennen, maar ik bezoek ook potentieel nieuwe leveranciers. En ik krijg waardevolle tips van mijn Chileense vriend Petro Parra, een echt terroirmens en thuis in de hele wereld. Zo’n reis is altijd de moeite waard.’

Speciale jubileumcuvées

Ad Bibendum bestaat 20 jaar. Wat ooit begon met twee containers uit Chili, groeide uit tot een flinke onderneming met 800 exclusieve wijnen uit 18 landen. Ter gelegenheid van die 20e verjaardag vroegen de broers Bjorn en Johan Monard aan 20 relaties, vooral de oudste, om een speciale cuvée samen te stellen. Dat deden ze ook bij het 10-jarige bestaan, toen alleen met een Aalto. ‘We zijn er enkele jaren mee bezig geweest. Het moesten typische wijnen worden, emblematisch voor wijnmaker, zijn regio of land.’ Met een champagne erbij zijn het er 21 geworden, van producenten als Aalto, Seresin, Frankland Estate, Leeuwin Estate, Juan Gil, Tsjida, Pegasus, Tomero en Nigl. ‘Bij Tomero uit Argentinië waren we de eerste klant. Dan is het mooi om ook van hem een speciale cuvée uit te brengen. Een Aalto doet zoiets alleen voor ons. Dit keer is het een wijn uit ook de oude wijngaarden uit La Hora. Er zit zelfs 15% van de wijn PS in!’ Dat er geen Franse of Californische wijn in het lijstje is opgenomen, is eenvoudig verklaarbaar: die landen speelden de eerste 10 jaar nauwelijks een rol.

‘Veel mensen kennen de klassieke smaken niet meer’

In 20 jaar is er veel veranderd in onze keukens en de wijnvoorkeuren. Hoe speelt ad Bibendum in op die steeds sneller wisselende omstandigheden? ‘We zijn heel klein begonnen destijds en hebben echt moeten vechten om hier te komen. Onze leidraad is altijd dezelfde gebleven: focussen op wijnen en wijnmakers met een ziel. We moeten ons hart erin kunnen terugvinden. Met veel mensen zijn we bevriend geraakt. Zo’n relatie gaat veel verder dan het puur zakelijke. Natuurlijk zien we de veranderingen ook. Wat ooit in een bepaalde opvatting een topbordeaux was, met 200% hout, veel extractie en concentratie, valt nu ineens uiteen. Hout camoufleerde fouten en terroir, terwijl juist elegante en fijnzinnige wijnen het meeste terroir laten zien, ook al in die tijd van blockbusters. Pure, druif- en regiotypische wijnen zullen altijd de basis blijven, onder welke omstandigheden dan ook. Je ziet het zelf ook. Veel mensen kennen de klassieke smaken niet meer. Toch zit daar de meeste topkwaliteit tussen. Ook bij ons in België lijken jonge mensen bijna gebrainwashed door moderne, aan de smaakvoorkeur aangepaste wijnen met weinig herinnering aan de herkomst. Mijn palet zou nooit zo zijn als dat niet geschoold was door bourgognes.’

‘Wat ooit een topbordeaux was, met 200% hout, veel extractie en concentratie, valt nu ineens uiteen’

De Monards in de kerk

Tijdens de jubileumproeverij in de Augustinuskerk in Antwerpen

Serieuze aandacht voor terroir

Dat bepaalde regio’s of wijnstijlen tegenwoordig populair zijn ziet ook Johan Monard. ‘De Jura is populair nu. Ik sluit niet uit dat we daar gaan kijken, zoals we ook met interesse andere Franse gebieden volgen. Dat geldt ook voor de vins naturels, hoewel ze daar nog erg veel werk te doen hebben. En wat de orange wines betreft, ik weet het nog niet, maar ze uitsluiten is te prematuur. De evolutie van onbekendere landen als Hongarije of Bulgarije is opvallend. Maar ook in landen als Argentinië zijn we nog lang niet uitgekeken. De regio Mendoza ontwikkelt zich beter en beter. Wat veel ontwikkelingen gemeen hebben, is de aandacht voor terroir. Indien die interesse geen marketinginstrument is maar echte focus op micro-omstandigheden van bodem en omgeving, dan leidt dat zonder twijfel tot een grote toekomst voor elegante, pure en eerlijke wijnen, met een hart en een ziel.’

Meer over de jubileumproeverij en een proeverij gewijd aan Bodegas Mauro.
Ad Bibendum, Sint-Truiden, +32-11262700

Proeverij Ad Bibendum

De jubileumproeverij

Serieuze aandacht voor terroir

Dat bepaalde regio’s of wijnstijlen tegenwoordig populair zijn ziet ook Johan Monard. ‘De Jura is populair nu. Ik sluit niet uit dat we daar gaan kijken, zoals we ook met interesse andere Franse gebieden volgen. Dat geldt ook voor de vins naturels, hoewel ze daar nog erg veel werk te doen hebben. En wat de orange wines betreft, ik weet het nog niet, maar ze uitsluiten is te prematuur. De evolutie van onbekendere landen als Hongarije of Bulgarije is opvallend. Maar ook in landen als Argentinië zijn we nog lang niet uitgekeken. De regio Mendoza ontwikkelt zich beter en beter. Wat veel ontwikkelingen gemeen hebben, is de aandacht voor terroir. Indien die interesse geen marketinginstrument is maar echte focus op micro-omstandigheden van bodem en omgeving, dan leidt dat zonder twijfel tot een grote toekomst voor elegante, pure en eerlijke wijnen, met een hart en een ziel.’

Proeverij Ad Bibendum

De jubileumproeverij

Serieuze aandacht voor terroir

Dat bepaalde regio’s of wijnstijlen tegenwoordig populair zijn ziet ook Johan Monard. ‘De Jura is populair nu. Ik sluit niet uit dat we daar gaan kijken, zoals we ook met interesse andere Franse gebieden volgen. Dat geldt ook voor de vins naturels, hoewel ze daar nog erg veel werk te doen hebben. En wat de orange wines betreft, ik weet het nog niet, maar ze uitsluiten is te prematuur. De evolutie van onbekendere landen als Hongarije of Bulgarije is opvallend. Maar ook in landen als Argentinië zijn we nog lang niet uitgekeken. De regio Mendoza ontwikkelt zich beter en beter. Wat veel ontwikkelingen gemeen hebben, is de aandacht voor terroir. Indien die interesse geen marketinginstrument is maar echte focus op micro-omstandigheden van bodem en omgeving, dan leidt dat zonder twijfel tot een grote toekomst voor elegante, pure en eerlijke wijnen, met een hart en een ziel.’

Meer over de jubileumproeverij en een proeverij gewijd aan Bodegas Mauro.
Ad Bibendum, Sint-Truiden, +32-11262700