Cocorico 1

Gilles Suprin

Voor Proefschrift stellen we elke maand een nieuwe kleine importeur voor. Eentje die een klein importeurschap heeft en dat doet als hobby, als nieuwe carrière of combineert met een andere baan. In deze aflevering het verhaal van Gilles Suprin, Fransman van geboorte en voormalig succesvol reclame-‘creatief’, die in Amsterdam belandde voor de kwaliteit van leven en uiteindelijk in de wijn terechtkwam. Met Cocorico Wine werkt hij (voorlopig nog) zonder medewerkers met alleen minimale-interventiewijnen van Franse afkomst.
tekst Hans van de Meeberg

Van Châteauneuf-du-Pape via Parijs naar Amsterdam

Geboren in Parijs, opgegroeid in het wijnmekka van de Rhônewijnen, Châteauneuf-du-Pape, ging Gilles Suprin terug naar Parijs om zijn geluk als ‘creatief’ in de reclame te beproeven. Dat lukte heel aardig met verschillende prijzen als resultaat. Maar in Parijs ontbrak voor hem de kwaliteit van leven. Na een bezoekje aan zijn zus in Amsterdam nam hij zich voor om ooit ook eens in Amsterdam gaan te wonen. Dat was uiteindelijk nog niet zo makkelijk, maar met wat geduld en zijn cv lukte het hem om binnen een jaar een baan bij een van de Amsterdamse reclamebureaus te regelen. Nu was Gilles altijd al een echte wijnliefhebber, en bij een bezoek in juli 2021 aan de wijnbeurs ‘Les Caves se rebiffent’ in Roussillon ontmoette hij twee wijnmakers: Wilfried Valat en Vincent Lafage. ‘De natuurlijke wijnen van deze wijnmakers bliezen mij omver: extreem schoon en tegelijk een eigen stijl en een ‘je ne sais quoi’’, vertelt Gilles. Hij besloot ze te gaan importeren en zette daarmee zijn eerste stap op het pad naar een importeurschap.

Seulement Français en met minimaal sulfiet

Voor Gilles was het direct duidelijk, hij nam afscheid van de reclame. ‘Je kunt het importeren er niet even bij doen’, stelt hij. ‘Dat is een echte fulltime job als je het goed wilt doen. Mijn werkweken zijn soms wel 60 tot 70 uur. Voor mij is Frankrijk de enige keuze om wijnen uit te importeren. Ik ben Frans, spreek de taal, ben met dezelfde zaken opgegroeid, dus ken de cultuur en dat geeft direct een enorm voordeel bij het benaderen van wijnboeren. Ik had mij vooraf verdiept in de natuurwijn-scene in Amsterdam. Er zijn veel goede importeurs, maar nog geen Fransman met alleen Franse natuurlijke, gastronomische en niet te funky wijnen. Zo’n niche maakt mijn positie heel duidelijk.’

Cocorico 2

Cocorico, minimale-interventiewijnen met een verhaal

Gilles zocht naar een repetitieve naam met tegelijk een Frans connotatie. ‘Cocorico is de overwinningskreet van het ultieme Franse symbool, de haan’, vertelt hij. ‘Het ligt lekker in het gehoor en is makkelijk te onthouden.’ Met Cocorico wil hij aantonen dat wijnen met een minimale interventie en weinig tot geen sulfiet stabiel en gastronomisch kunnen zijn. ‘Natuurlijke wijnen hebben bij sommige groepen een besmette naam. De wijnen die ik importeer zouden mijn vader en opa ook lekker vinden. Stabiel, elegant, gastronomisch en met een oempf. Tegelijk ook wijnen met een mooi verhaal. Want we houden van verhalen vertellen die verder gaan dan het gemiddelde verhaal over een kleine family-run wijnbusiness. Neem nu mijn producent Paul Old van Les Clos Perdus. Hij was een professioneel balletdanser bij het Australisch Ballet en in Londen. Nadat hij stopte met dansen ging hij oenologie studeren aan de Charles Sturt University in Wagga Wagga. Daarna kwam hij naar Frankrijk en kocht een kleine wijngaard (ca 1,5 ha) in Corbières Maritimes en maakt daar nu geweldige wijnen die hun weg naar Noma, Geranium en Frantzen vonden en een hoge score van Jancis Robinson kregen.’

Restaurants weten hem steeds beter te vinden

Inmiddels is Cocorico al wat bekender bij de Amsterdamse horeca. ‘Ik ben in 2022 gestart met zes wijnen en de eerste levering was aan de net geopende (natuur)wijnbar La Dilettante in de Pijp’, vertelt Gilles. ‘Ik hoor dat restaurants soms teleurgesteld zijn over de stabiliteit van de natuurwijnen. Daar selecteer ik streng op; mijn wijnen hebben dat probleem niet. Ik ben blij dat ook steeds meer restaurants met conventionele wijnen op de kaart ons weten te vinden. Zoals De Kas, ik ben heel trots dat mijn wijnen daar op de kaart staan. De sommeliers hebben een moderne, niet-dogmatische kijk op wijn. Natuurlijk of niet, de wijn moet foutloos en excellent zijn.’ Voorlopig bouwt hij eerst in Amsterdam verder aan zijn missie om zoveel mogelijk mensen natuurlijke wijn te laten waarderen. ‘Ik heb twee klanten in Den Haag en Rotterdam, maar die zijn eigenlijk buiten mijn regio. Rotterdam is wat natuurwijn betreft heel interessant. Maar daar wil ik uiteindelijk een (Franse) Rotterdammer voor vinden. Want je moet bovenop de markt zitten om wat te kunnen realiseren, dat heb ik in Amsterdam wel gemerkt’, zo besluit hij.

Cocorico Wine, Amsterdam, 06-54108353