Omringd door hipsters en vaders met babydragers en Bugaboo kinderwagens bezoekt Proefschrift twee vooraanstaande vin nature-beurzen in Londen: Real Wine en Raw Wine.
tekst Thierry Somers
De grote meerwaarde is dat alle wijnen die zijn te proeven op deze twee beurzen door de wijnmakers zelf worden gepresenteerd. In een cultureel centrum vlakbij Trafalgar Square schenken 155 wijnmakers hun wijnen op Raw Wine en maar liefst 180 wijnmakers schenken hun wijnen op Real Wine, dat wordt georganiseerd in een voormalige tabakopslag in Zuid-Londen. Op Real Wine loop je misschien meerdere grote namen binnen de vin nature tegen het lijf dan op Raw Wine. Dario Princic, Domaine Marcel Lapierre, Jean-Claude Lapalu, Alexander Bain, Alice en Olivier de Moor, Domaine de St. Nicholas en Pierre Frick presenteren hun wijnen op Raw Wine. Josko Gravner, Gut Oggau, Frank Cornelissen en een zestal wijnmakers uit Bordeaux schenken hun wijnen op Real Wine. Ook wijnmakers uit minder bekende wijngebieden in Tsjechië, Slowakije, Polen en Georgië zijn aanwezig.
Alle wijnen zijn gemaakt met minimale menselijke interventie door ambachtelijke en onafhankelijke wijnmakers die werken zonder chemicaliën en artificiële gisten en met lage opbrengsten. Het gros van de wijnen wordt gemaakt met weinig tot geen toegevoegd sulfiet.
De ‘ware’ smaak
Raw Wine is opgericht door Isabelle Legeron MW, een Française met een pioniersgeest die vloeiend Engels spreekt zonder een René Artois-‘Allo Allo’-accent. De initiator van Real Wine is de Engelse importeur Les Caves de Pyrène, een fervente promotor van vin nature, gevestigd in Artington, in Zuidwest-Londen. Het doel van de oprichters is om de ‘ware’ smaak van wijn te herontdekken en de herkomst van de wijnen centraal te stellen. Beide beurzen duren twee dagen en je kunt de wijnen die je geproefd hebt ook kopen in een pop-up store.
Eigentijds/traditioneel
De entreekaarten en posters van Raw Wine zien er aantrekkelijk, verzorgd en eigentijds uit. De beurs is ook duurzaam en hightech. Er is een online catalogus waarin bezoekers proefnotities kunnen maken, wijn scores kunnen geven of hun lijst van favoriete wijnen naar henzelf kunnen e-mailen. De informatie wordt digitaal opgeslagen, wat handig is wanneer bezoekers bijvoorbeeld Raw Wine in Berlijn of New York bezoeken en de beschikking hebben over hun eerdere gemaakte proefnotities. Het enige drukwerk is een dubbelgevouwen A3 gedrukt op gerecycled papier, met een overzichtelijke plattegrond met de namen van de standhouders en wat achtergrondinformatie over de beurs. Real Wine is traditioneler en verspreidt de beursinformatie in een dikke A5-catalogus met een ringband.
Transparant
In Italië en Frankrijk bezocht Legeron regelmatig organische, biodynamische en vin nature-wijnbeurzen en ze was verbaasd dat er nog geen soortgelijke beurs was in Londen. ‘Ik wilde de Britse consument en handel kennis laten maken met wat deze wijnmakers deden en waar ze elkaar een-op-een konden ontmoeten’, legt Legeron uit. ‘Het was voor mij ook belangrijk om transparantie te creëren en openheid te geven hoe deze wijnmakers hun wijnen maakten. Het enige conserveringsmiddel dat ze eventueel aan hun wijnen toevoegen is sulfiet. Elke wijn komt met een analyse, dus als er sulfiet is toegevoegd weten we exact hoeveel’.
Laagdrempelig
Beide beurzen voelen aan als een consumentenevenement. De sfeer is ontspannen, laagdrempelig en niet pretentieus. De bezoekers zijn jong, informeel gekleed. Er heerst een hoog hipstergehalte: mannen met baarden, newsboy caps, korte broeken en kleurrijke sneakers. Aan de kleding kun je niet zien wie er in de wijnindustrie werkt. Toch wil Legeron de indruk wegnemen dat Raw Wine een consumentenbeurs is. ‘70% van onze bezoekers is handel’, zegt ze. ‘Er lopen hier mensen rond van over de hele wereld, van Zuid-Korea tot Amerika om de wijnmakers te ontmoeten. Wijnmakers vinden hier importeurs van over de hele wereld’.
Wereldwijd
Niet alleen in Londen, maar ook in Berlijn, Miami, New York, Los Angeles en Montréal organiseert Legeron een Raw Wine-beurs en er zijn plannen voor een editie in Azië. ‘Sommige wijnmakers doen alleen Raw Wine omdat onze beurzen voldoen aan hun exportbehoeften’, zegt Legeron. ‘Als onderdeel van mijn baan zie ik ook om voor alle wijnmakers zoveel mogelijk wereldwijde representatie te vinden. Met het openen van internationale Raw Wine-edities proberen we ze te helpen om meer importeurs te vinden’.
‘Mensen dachten dat we gek waren’
Stephanie en Eduard Tscheppe-Eselböck van Gut Oggau nemen vanaf het begin deel aan Raw Wine. ‘In 2013 was Raw Wine de eerste serieuze, onafhankelijke beurs voor natuurlijke wijnen met duidelijke transparante criteria. Isabelle was een van eersten die vin nature promootten, zelfs toen de term nog niet geboren was. Mensen dachten dat we gek waren’.
‘Hoezo gek?’ vraag ik.
‘In 2007 hadden we een mooie oude wijngaard overgenomen en we gingen daar biodynamisch werken, met zo min mogelijk menselijke interventie tijdens de vinificatie. Dat was toentertijd een nieuwe en ongebruikelijke benadering. Men vertelde ons dat de risico’s te groot waren; de wijnen zouden niet stabiel zijn en dat we grote problemen met ziektes zouden krijgen in onze wijngaarden. Plus de stijl van onze wijnen voldeed niet aan de verwachtingen van een typisch Oostenrijkse wijn’.
Jong publiek
Wanneer je op de twee beurzen loopt krijg je de indruk dat deze wijnen vooral worden gedronken door een jonge groep wijndrinkers. Legeron probeert dat beeld enigszins bij te stellen. ‘In principe wordt vin nature gedreven door een jong publiek, maar er is een toenemende groep van oudere consumenten die ook adepten zijn van vin nature. Vin nature heeft een cool, hip en visueel imago’. Doelt Legeron op het imago van vin nature op social media? ‘Ja, je ziet veel jongeren met baarden en tattoo’s die foto’s maken van de wijnen die ze drinken en op Instagram posten’, antwoordt ze. ‘Of je het nou leuk vindt of niet, we leven in een social media-tijdperk. Wanneer je als merk niet aanwezig bent op Instagram besta je niet’.
Het verhaal achter de wijn
Beide beurzen zijn druk bezocht. Hoe verkaart Legeron dat vin nature zo aanslaat bij jonge wijndrinkers? ‘We zien veel overeenkomsten bij de bezoekers die onze beurzen bezoeken’, legt Legeron uit. ‘Het zijn veel dertigers, veertigers die anders tegen wijn aankijken. Wanneer je het hebt over PétNat [Pétillant Naturel] en Orange Wines gaat het niet zo zeer om de appellatie of regio, maar om een bepaalde smaak die in de mode is geraakt. De nieuwe generatie wijndrinkers raakt niet zo opgewonden van het drinken van ‘grote namen’ zoals Chablis of Pauillac. Het gaat hun er meer om wijnen te drinken van een bepaalde producent en het verhaal achter de wijn. Wat veel vin nature-drinkers gemeen hebben met vin nature-wijnmakers is dat ze geven om het milieu, duurzaamheid en kritisch zijn op wat ze eten en drinken. Globaal gezien is er een toenemend bewustzijn [bij de consument] waar producten vandaan komen en hoe ze tot stand gekomen zijn. Dat geldt voor een reep chocola, koffiebonen of een glas wijn. Mensen willen geen voedsel eten waarvan ze niet weten hoe het gemaakt is of wijnen drinken uit wijngaarden die zijn platgespoten met pesticiden. De laatste jaren is er om die reden ook in de productie en consumptie van vin nature een sneeuwbaleffect ontstaan’.