Woonplekken
Commitment brengt ook een nieuwe manier van denken over de inrichting met zich mee, en al lang voordat de eerste steen gelegd is of de renovatie begint. ‘In 2022 zullen hotels en restaurants woonplekken worden’, vertelt Béatrice Gravier. Het woord ‘woonplekken’ wordt met opzet in het meervoud gebruikt, want de klanten verwachten dat professionals niet alleen ruimtes bieden om te slapen, te lunchen of te dineren, maar ook om te werken, te vergaderen, te creëren, te ontspannen, zich te amuseren, nieuwe energie op te doen, en zich onder te dompelen in de plaatselijke cultuur of natuur. Opnieuw moeten hoteliers en restaurateurs flexibiliteit en deskundigheid tonen, en zich zelfs opnieuw uitvinden om zich beter aan te passen aan de wensen van de klant met een profiel dat even gevarieerd is als hun behoeften. Klanten die in dezelfde week een afhaalhamburger kunnen eten, een budgetkamer boeken voor een zakenreis, zichzelf trakteren op een gastronomische maaltijd en het weekend doorbrengen in een chic hotel met uitzicht op zee…
Vijf thema’s
De EquipHotel zal het begrip ‘wonen’ daarom voor deze nieuwe editie verkennen aan de hand van 5 ‘bewogen’ thema’s: duurzaamheid, aantrekkelijkheid, digitaal, inrichting en welzijn. Deze onderwerpen zijn essentieel om een etablissement te positioneren, het te onderscheiden van zijn concurrenten, en indruk te maken op de klanten – om zo op te vallen.
1/ DUURZAAMHEID EN LANGETERMIJNPLANNING
Maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzame ontwikkeling vereisen een andere benadering van gastvrijheid. Het is een andere manier om over een project na te denken, een locatie te beheren, een team te organiseren en een vestiging dynamischer te maken. Met lokaal, korte lijnen en “upcycling”. Uiteindelijk wint iedereen hierbij: hoteliers, restauranthouders, hun personeel, hun klanten, hun leveranciers en… de planeet.
2/ BEDRIJF AANTREKKELIJKER MAKEN
Rekrutering en loyaliteit: grote uitdagingen en feedback.
Basis- en continue bijscholing, flexibele werktijden, stimulerende beloning, winstdeling, erkenning en andere manieren om know-how te waarderen zijn allemaal hefbomen en argumenten om jonge starters aan te trekken of ervaren talent te behouden.
3/ DIGITAAL DENKEN MET EEN MENSELIJK GEZICHT
Managen, benutten en voordelen van digitale hulpmiddelen.
Digitalisering biedt toepassingen en oplossingen om het dagelijkse leven van hoteliers en restaurateurs te vereenvoudigen, maar ook om de prestaties en de positionering van de etablissementen te versterken. Aan de kant van de klanten wordt technologie de sleutel tot hybride en coworking voorzieningen. Maar digitaal betekent niet het verdwijnen van de menselijke relatie, integendeel: de twee gaan hand in hand.
4/ MOOI-MAKEN MET HET GOEDE
Lay-out, inrichting en decoratie in het “care”-tijdperk.
In 2022 betekent luxe: ruimte, comfort, tijd, stilte, natuur… Een wereld waarin kunst en vakmanschap hun plek hebben, waar een gebaar en know-how kunnen schitteren, en met respect voor het milieu.
5/ AANDACHT VOOR WELZIJN
Welzijn centraal in de gastvrijheid.
Gasten zoeken een adempauze uit de drukte van de grote steden en verlangen naar natuur en frisse lucht. Vandaar de nieuwe trend naar kuuroorden, thalassotherapie, thermale baden, yoga retraites, cocooning… Afstand nemen zonder je af te sluiten van anderen. Een gevoel van even ontsnappen om dichter tot zichzelf te komen, in een omgeving die vertrouwen uitstraalt.